• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 11 آبان 1398
کد مطلب : 86644
+
-

باتری خشک مستعمل به هیچ‌وجه  قابل شارژ و استفاده مجدد نیست

باتری خشک مستعمل به هیچ‌وجه  قابل شارژ و استفاده مجدد نیست


خرید و تعویض باتری نو و مستعمل خودرو و قیمت و کیفیت آن از جمله دغدغه‌های مردم به‌خصوص مالکان خودروهای کارکرده و دست دوم است. با وجود این اخیرا انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر قابل شارژ بودن باتری‌های عرضه شده خودرو با نام خشک و اتمی از طریق افزودن آب مقطر، شائبه کلاهبرداری تولیدکنندگان و فروشندگان باتری را تقویت کرده است. با تقی علی‌اکبری- رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری - گفت‌وگو کرده‌ایم.

تفاوت باتری‌های خشک و تر خودرو چیست؟
باتری‌های خودرو که به نام باتری اتمی یا خشک در بازار موجود است در واقع باتری‌های دارای سیلد اسیدی است و سرپوش آن به‌گونه‌ای طراحی و پلمب شده که آب مقطر موجود در آن طی دوره استفاده تبخیر نشده و برخلاف سایر باتری‌های خودرو نیاز به تزریق آب مقطر ندارد. در واقع می‌توان گفت باتری خشک نیاز به خدمات ندارد و برخلاف باتری‌های معمولی نیازمند شارژ آب مقطر که با سرریز کردن به بدنه و رنگ خودرو آسیب می‌زند، باتری‌های خشک چنین مشکلی ندارد.

آیا باتری اتمی فاقد آب مقطر وجود دارد؟
گرچه ممکن است برای سایر مصارف، باتری اتمی داشته باشیم اما در ایران باتری اتمی خودرو وجود ندارد. اینکه گفته می‌شود باتری خشک است به‌معنای آن است که چنین باتری‌ای نیاز به خدماتی مانند تزریق آب مقطر ندارد اما عملا اینگونه باتری‌ها خشک نیست و اگر بسته باتری را تکان بدهیم مشخص می‌شود که داخل آن آب اسید وجود دارد.

امکان استفاده مجدد از باتری‌های خشک با تزریق آب مقطر وجود دارد؟
درپوش باتری‌هایی که به‌عنوان اتمی یا خشک در بازار فروخته می‌شود با دستگاه پرس پرچ یا با تزریق مواد، پلمب شده و امکان بازکردن این سرپوش بدون صدمه به باتری وجود ندارد. اما درصورت بازشدن و تزریق آب مقطر نیز چنین باتری‌های قابل شارژ و استفاده مجدد نیست؛ چرا که به محض تمام شدن و دشارژ باتری، صفحه باتری می‌سوزد و حتی با تزریق مجدد آب مقطر نیز قابل استفاده نیست. با این شرایط ترویج شائبه استفاده مجدد از باتری‌های خشک با تزریق آب مقطر صحت نداشته و بازکردن پلمب درپوش باتری خودرو برای افزودن آب مقطر یا تزریق آن از برخی منافذ به باتری دشارژ شده در واقع نوعی کلاهبرداری و اخاذی از مردم است، چنین باتری‌هایی اصلا قابل استفاده مجدد نیست.

تفاوت قیمت این دونوع باتری خودرو چقدر است؟
قیمت این دونوع باتری خودرو در بازار تقریبا نزدیک به یکدیگر است اما باتری‌ها خشک به‌دلیل خدماتی مانند پلمب در از طریق تزریق یا پرس نسبت به باتری‌های نیازمند به تزریق آب مقطر، حدود 10هزار تومان گران‌تر است.  باتری خودرو بنابر نوع خودرو متفاوت است مثلا خودروهای پژو 206 و پراید نیازمند باتری‌های 55 آمپر، پژو 405 و پارس باتری 60 تا 66 و 74 آمپر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید